ODESZA - A Moment Apart

ODESZA

ODESZA - A Moment Apart

7
08/09/2017

Op basis van de vijf singles die ODESZA al uitbracht vóór de officiële albumrelease 8 september, stonden de verwachtingen voor het nieuwe album hooggespannen. Zo konden we op 25 april Late Night en Line Of Sight al ontdekken, waar het duo voor het laatste nummer met WYNNE en Mansionair samenwerkte. Ook Meridian, Corners Of The Earth (ft. RY X) en Higher Ground (ft. Naomi Wild) werden vroegtijdig op het publiek losgelaten.

Of onze verwachtingen werden ingelost? Zeker weten, al waren niet alle vijftien tracks even sterk. ODESZA leidt A Moment Apart in met een snippet uit de film Another Earth (2011). Het karakter uit de film heeft het hier over een irritant geluid dat hij hoorde tijdens een ruimtemissie. In plaats van zich eraan te ergeren, koos hij ervoor om ervan te gaan houden.

De intro sluit naadloos aan op het volgende lied, A Moment Apart, de titelsong van het album. Op dit nummer horen we een mix van simpele piano, opvrolijkende banjo en hoge vocals. Deze ingrediënten worden dan door elkaar gemixt en hierna horen we een knap staaltje EDM-muziek. ODESZA wil ons bewijzen wat ze in hun mars hebben. Missie geslaagd, want dit is het perfecte lied om te spelen tijdens een avondje in de club. Aan het einde van A Moment Apart zwakt het tempo weer af, ze kiezen voor een rustige overgang naar het volgende lied.

Voor Higher Ground kozen ze ervoor om samen te werken met zangeres Naomi Wild, een Amerikaanse singer-songwriter die eerder al samenwerkte met Tim Legend. Ook met dit lied slaan ze de bal helemaal raak. De vocals van Naomi Wild zorgen voor het meezingeffect en de drop zorgt ervoor dat we niet meer bleven stilstaan. Dit wordt zonder twijfel één van de toppers tijdens hun nieuwe tour.

Boy, het volgende nummer op de plaat, staat bovenaan onze favorietenlijst te pronken. ODESZA flirt hier verschillende keren met de drop. Valt hij of valt hij niet? Het is telkens weer een ontdekking, maar dat hij zal vallen, is een feit dat vaststaat. Dit is een lied dat je leuker begint te vinden naarmate je er vaker naar luistert. De eerste keren dat we het album luisterden, apprecieerden we het lied niet ten volste. Maar als we het album nu op shuffle zetten, betrappen we onszelf toch op de stiekeme hoop dit lied snel weer te horen. Dus bij deze: alstublieft, ODESZA, breng dit lied uit als single!

Op het volgende nummer kunnen we de prachtige stem van Mansionair bewonderen, gecombineerd met de hoge tonen van WYNNE. We hebben het over Line Of Sight, één van de nummers die het muzikale duo al op 25 april uitbracht. We zijn hen daar nog steeds zeer dankbaar voor, want dit is naast Boy één van de betere nummers op het album. Geef het lied niet te snel op na de eerste luisterbeurt, maar leer ervan te houden, net als de ruimtevaarder leerde te houden van het vreemde geluid op de Intro van dit album.

Op het nummer Late Night kozen ze voor de gitaar. Dit lied begint met een zomerse gitaarlijn en schakelt later over naar de perfecte clubtune. ODESZA kon geen groter contrast maken met het volgende lied. Van clubtune naar living room met de soulstem van Leon Bridges op Across The Room. Een prachtige samenwerking, waar soul en synthpop elkaar mooi aanvullen.

Jammer genoeg komen aan alle mooie liedjes ook een einde, want het tweede deel van ODESZAs derde studioalbum valt wat in herhaling. Meridian, Everything At Your Feet, Just A Memory, Divide en Thin Floors And Tall Ceilings stonden bij ons op als achtergrondmuziek en werden steeds vaker geskipt naarmate we het album meerdere keren hadden beluisterd. Het zijn geen slechte nummers, maar ze brengen ook niets nieuws.

La Ciudad, het volgende nummer, brengt dan weer wel vernieuwing. Het is een heerlijk zomers nummer en het brengt ons meteen in hogere sferen. Perfecte track om op te bouwen naar de climax voor het einde van het album. Ook Falls, waarin we de stem van Sasha Sloan kunnen herkennen, is één van de betere tracks van A Moment Aparts tweede deel. Een inspirerende ballad aangevuld door de vertrouwde tunes van ODESZA.

Met Show Me werkt ODESZA naar een climax toe, die we dan krijgen in het laatste nummer van het album. Voor de ballad Corners Of The Earth werkten ze samen met RY X en die zorgt ervoor dat dit lied gezongen wordt met de perfecte hoeveelheid drama.

Voor wie ODESZA graag aan het werk wil zien, hebben we goed nieuws. Hun show in de Brusselse Ancienne Belgique op 3 oktober is nog steeds niet uitverkocht. Tickets voor de show kosten €27 en kan je kopen via deze link, waar ook alle info rond het concert te vinden is.

We kunnen dus besluiten dat dit album, ondanks het minder goede intermezzo, toch zeer geslaagd is, want een album maken met vijftien sterke nummers is nu eenmaal een loodzware opdracht.