Oliver Schories - Artik

Oliver Schories

Oliver Schories - Artik

7
26/08/2016

De Duitse dj/producer Oliver Schories schenkt ons de Artik EP. Oliver maakte een track die toepasselijk Artik heet en op zijn beurt werd geremixt door Marc DePulse, Third Son en Atapy. De Artik EP komt uit op Chapter 24 Records, een label dat zich focust op melodische house en techno. De EP bevat vier tracks die gepaard gaan met een knap stukje artwork.

Oliver Schories staat bekend om zijn veelzijdige melodieën en frisse beats. Ook Artik is uit dat hout gesneden. De hangdrum vliegt van links naar rechts door de kamer en staat op de schouders van een repetitief melodielijntje, zoals dat wel eens gaat bij house en techno. Mannen-en vrouwenstemmen geven korte breaks en brengen een zweverig sfeertje met zich mee. Een goeie track, maar baanbrekend is hij zeker niet.

Marc DePulse maakt er een diepere, meer techhouse-gerichte plaat van. De variatie valt wat weg en ook de vocals zijn minder vertegenwoordigd. Atapy’s versie is er eentje die op een zomerbar thuishoort, sferische synthesizers ondersteunen een rustige kick. Tot een heuse climax komt het niet, maar dat is zeker niet erg bij deze chillvibe.

Third Son voegt een dikke minuut toe aan het originele nummer van Oliver Schories. Met een stevigere basdrum en meer dreigende tonen mikt hij duidelijk op de dansvloer. Waar de mysterieuze stemmen ontbreken duikt een subtiele streep acid op. Een duister nummer dat deze EP zeker kan gebruiken. Volgens ons is deze de beste versie van Artik, afgeleverd door de snel groeiende Brit. Het gebeurt niet zo vaak dat een remix beter is dan het origineel, maar hier is dit toch wel het geval.

Artik EP telt vier nummers, waarvan er twee net dat tikkeltje meer zijn dan de anderen. De originele versie en de versie van Third Son zijn de tracks die ons het meeste kunnen bekoren, de remixen van Atapy en Marc DePulse kunnen nog wat cayennepeper gebruiken. De EP in zijn geheel vertelt het Artik-verhaal langs twee kanten, enerzijds de rustige go with the flow en anderzijds word je wakker geschud door een stevige drumlijn.