Oneohtrix Point Never
6,5
Warp Records • 2018

Oneohtrix Point Never - Age Of (Album)

6,5
01/06/2018

Na de ophitsende geruchten van een mogelijke nieuwe EP van Danial Lopatin a.k.a Oneohtrix Point Never is het tijd voor een review van zijn laatste studioalbum Age Of. Met deze release zit OPN aan zijn tiende volwaardige album, wat hem een doorwinterde producer maakt. Hij is vooral bekend om zijn experimentele stijl productiestijl met een uitgestrekt gamma aan elementen en oneindige creativiteit.

Paradoxaal genoeg is die brede waaier van sounds toch een stuk ingekrimpt tegenover zijn vorige albums. Op uitzondering van een handvol tracks na is er vrijwel op elk nummer ergens wel een gespannen gitaarsnaar te horen die wordt overgehaald. Dit geeft het album een overheersend oosterse toets, die soms vervelend kan uitslaan. Dit werd al duidelijk na een eerste diagonale luisterbeurt en komt sterk naar voren in de openingstrack Age Of.

Dit is een beetje jammer, de vorige OPN albums namen de luisteraar mee op een voyage van vage, maar harmonische sounds die je nog nooit eerder had gehoord. Dit komt een stuk minder naar voren en het album voelt een beetje statischer aan, mede door het vaak gebruik van dezelfde elementen. Er zijn gelukkig ook een aantal nummers die hier op een uitzondering vormen en die de luisteraar nog wel omverblazen door hun onverwachte harmonische melodie, zoals het nummer Manifold.

Dat OPN een uitstekend producer is, hoeven we niet meer uit te leggen.Ondanks alle vage composities slaagt hij er toch in zachte tracks te maken met een meer gevoelige vocal die alle ruwheid een beetje weg veegt, bijvoorbeeld op het nummer  Black snow.

Het nieuwe OPN-album vervult niet alle verwachtingen door het gebruik van vaak dezelfde elementen op het grootste deel van de tracks. Het album slaagt er niet in de luisteraar mee te nemen op een experimentele reis door sounds die je nog nooit eerder hebt gehoord. Desondanks is Oneohtrix Point Never een steengoede producer met eerdere releases die een must zijn om te beluisteren. Wij raden deze alvast aan!