Paula Temple - Deathvox

Paula Temple
2014

Paula Temple - Deathvox

7
26/10/2014

De enige echte R&S technokoningin Paula Temple is terug met een nieuwe EP getiteld Deathvox. Ze laat nog maar eens zien dat ze geen katje is om zonder handschoenen aan te pakken met drie rauwe, harde tacks. Opgelet: niet voor gevoelige luisteraars!

De mysterieuze Paula Temple werd al in het begin van de jaren 2000 ontdekt door onder andere Jeff Mills en Dave Clarke, maar maakte pas vorig jaar haar labeldebuut bij R&S Records met haar Colonized EP. Een wel erg bijzondere gebeurtenis, want Temple was hiermee de allereerste vrouwelijke producer bij R&S sinds de oprichting van het label in 1984. De Britse schone bracht ook tracks uit onder de aliassen Jaguar Woman en Fragile X.

Met de titel van deze EP alleen al, Deathvox, wordt een ietwat duister, melodramatisch kader gecreëerd. Dit blijkt ook perfect te kloppen bij de sfeer die de nummers teweegbrengen. De tonen zijn schril, de beats zijn gewaagd en industrieel. Voor wie openstaat voor niet voor de hand liggende composities en klanken, kunnen deze nummers je in een razende en geweldige technotrip doen belanden, maar toegankelijk kan je het niet noemen. De gewaagde, soms haast buitenaardse klanken van Paula zijn dan ook meteen haar sterkte en zwakte tegelijk.

1. Deathvox

Het titelnummer van deze EP begint met een tien seconden durende, geheimzinnige intro. Daarna volgt een schrille industriële beat die tot het einde van het nummer zal blijven doorgaan met afwisselende intensiteit. Ideaal voor de liefhebbers van donkere technoclubs, maar niet onmiddellijk aan te raden om lekker te genieten bij een ontspannen nummertje.

2. Monstro

Monstro is wellicht het minst inspirerende nummer van de drie. De kicks kraken net iéts te hard en het verloop is nogal monotoon.

3. Ful

Het laatste nummer van Deathvox, op de B-side van de EP, is meteen ook het langste nummer en brengt je gedurende zeven minuten lang in een zweverige nieuwe dimensie. In onze ogen is dit ook de parel van deze EP waarbij onze technohonger eindelijk volledig wordt gestild.