Reggie Dokes - WPH Ten-5

Reggie Dokes

Reggie Dokes - WPH Ten-5

8
24/01/2017

We Play House bracht vorige week hun nieuwste release van de Ten-series uit. Origineel materiaal komt deze keer van Detroit-veteraan en goeie vriend van het label Reggie Dokes, maar ook WPH's eigenste Red D voorziet een remix.

Mr. Dokes zag in 2016 zijn label Psyhostasia Recordings voor de eerste keer in acht jaar weer opbloeien, vooral door zijn eigen releases. Zijn band met het Belgische WPH gaat al way back tot in 2009, toen hij daar de Spectacle of Deepness EP liet uitkomen. In de tussentijd was hij ook regelmatig kind aan huis bij Clone Royal Oak, waar hij zijn kenmerkelijk melodieuze en volle house ook heel vlot wist te verpatsen.

Op deze Ten-5 EP zien we hem dan ook teruggrijpen naar dezelfde bouwstenen als zijn laatste releases op zijn eigen label: steengoeie melodieën en minutieus verzorgde percussie, overgoten door een zware Detroit-saus.

Red D's renditie van Transpose siert als opener in zijn eenvoud. Hoewel het atypische drumpatroon van de intro ons niet enorm weet te boeien, doet de mysterieuze synthlijn die erop volgt dat wel meteen. Daarrond bouwt Red D dan zorgvuldig met schaarse maar efficiënte percussie, hier en daar een extra spatje melodie, een enkele vocal sample en voilà, zo houdt de labelbaas ons mooi zoet voor een kleine zes minuten. Knap!

Jazz Is My Mistress beweegt zich robuust tussen zware drums, standvastige synthpatronen en koppige piano-akkoorden. In herhaling vallen is niet aan de orde: emotioneel beladen elementen nestelen zich laag over laag en beroeren je met steeds meer overtuiging. Enorm sterk, maar ook geen verrassing van Reggie Dokes.

De digitale bonus, namelijk de originele Transpose is voor ons dan wel weer een zwaar bewijs van Reggies kunnen. Ook zien we ons genoodzaakt om wat credit die we eerst aan Red D gaven terug naar de original te schuiven, want hij had duidelijk al heel wat goeds om mee te werken. Dat gezegd zijnde blijft het natuurlijk een knap kunstje om een original met de juiste visie wat langer en clubvriendelijker te maken. Toch verschuilen zich in deze korte versie van Transpose nog net wat meer verrassingen die hem ook absoluut de moeite maken!

Met de vijfde editie van de Ten-series volgt WPH de koers die ze al wat langer aanhouden, maar dat nemen we ze allerminst kwalijk. Het heeft immers weinig baat om een werkende fiets te repareren. Reggie Dokes levert sterke tracks en bewijst zo nogmaals hoe sterk het netwerk rond dit Belgische label is. Hoedje af, dansschoenen aan!

Fabrice Lig blijkt de volgende in het rijtje te zijn, dus het is uitkijken naar de WPH Ten-6!