Siriusmo - Comic

Siriusmo
7

Siriusmo - Comic

7
15/09/2017

Veertien leuk benoemde tracks telt het nieuwe album van Siriusmo. De Duitser die gelanceerd werd door Boys Noize en zeer snel werd opgepikt door Modeselektor is naast enkele steengoede compilaties, ontelbare singles en evenveel remixen ondertussen aan zijn vierde langspeler toe. Zijn ingrediënten blijven hetzelfde, slimme electro met disco-invloeden. Maar het klinkt allemaal wat minder vrolijk dan voordien.

Mínder vrolijk betekent in het land van Siriusmo best nog wel vrolijk. Zo lanceert hij met titelplaat Comic een slaapliedje voor je pasgeboren zoon op de achterbank. De nu-disco laat zich ook horen in Momento Mori en in pseudo-afsluiter Stock und Stein is ze niet meer onder stoelen of banken te schuiven. Nog leuk, Geilomant, waar de verliefde euforie richting lounge schippert.

Daar pal tegenover staat het dreigend experiment van Siriusmo. Experimentele en best moeilijk luisterbare electronica penetreert de jolijtige disco op dit album. Met robotstemmen in Wrong Password en La Bouche - zie hier de Boys Noize invloed - lijkt het alsof de Duitser effectief het verkeerde wachtwoord van zijn productiestudio heeft ingetikt.

Bleat, Wixn en Isegrim doen het met een urban beat die we nog kennen van de Siriusmodeselektor livetour. Dit album pronkt niet voor niets op Modeselektors Monkytown. Net zoals die liveshow in 2014, minder geslaagd.

Voor Patina schakelde Siriusmo de hulp in van BNR-maatje Jan Driver. Eén van de weinige platen waar tribale beats en kosmische tunes geen tegengestelden zijn. Met Mr. Oizo passeert er nog een oude bekende op het album via Doppelklick. Hoewel het Siriusmo is die duidelijk zijn stempel op deze track zet, zou het evengoed kunnen blinken op de recente Ed Rec 100 release.

Meer Ed Banger druipt van afsluiter Psychofant, wat evengoed een plaatje van Kavinsky zou kunnen zijn. Ook Important Movie Scene zou uit Siriusmo's Franse vriendjes hun vingers kunnen komen en klinkt als een intermezzo van een Justice langspeler. Dat geldt ook voor Dagoberta, maar dan op een recent album van pakweg Digitalism.

De relevantie van Comic is dezelfde dan al het eerdere werk van Siriusmo, het bestaat en dat is goed voor de liefhebbers. Een album met zeer korte tracks dat een strijd voert tussen easy listening voor in de wagen en duister experiment om de aandacht bij te houden. De harde breaks en lasersounds waar we Siriusmo van kennen, zijn verdwenen alsof de man eindelijk volwassen geworden is.

Hij klonk leuker toen hij nog klein was.