Snitch - Skalen

Laiva

Snitch - Skalen

9
01/09/2016

Exact een jaar na een uitstekende EP van Laiva, komt WaveReform Records op de proppen met een release van Snitch. Het Berlijnse vinyl only label introduceert de Duitser aan de hand van twee uitsluitend hardwarematig vervaardigde plaatjes. Skalen en Kromag zijn twee ronkende voorbeelden van wormhole techno in zijn puurste vorm. Laiva dook op de Fins-Russische grens zijn bunker in voor een passende remix.

Thomas Schetter, afkomstig uit Munchen, draait al geruime tijd mee in de Duitse underground scene der industrieel getinte techno. In 2014 gaf hij zichzelf een duwtje in de rug met de oprichting van zijn eigen label Pneuma-dor. Het belangrijkste handelswerk van de Duitser is zonder meer dat al zijn producties enkel en alleen met hardware gemaakt zijn. Een manier van werken die zijn muziek tot nu toe op een uitsluitend positieve manier heeft beïnvloedt.

In het artwork herkennen we de typische tekeningen van Alex Bait, die ook al de hoes van Laiva zijn EP kleur gaven. Wat opzoekwerk bracht ons bij onderstaande video, waarin we de bijzonder originele manier zien waarop de kunstenenaar de muziek laat spreken in zijn artwork.

Skalen, nog altijd gewoon weegschaal in het Duits, bouwt rustig op en haalt ons stap voor stap binnen in de tunnel die we zoeken bij dit soort wormhole techno. Voorzichtig wordt wat nagalmende percussie geïntroduceerd samen met verleidelijke koorzangen, om de dan de kick en denderende bas opnieuw met verschroeiende ritme te laten verder slaan. Een prachtig gebouwd nummer dat, ondanks zijn tien minuten en rechttoe rechtaan aanpak, letterlijk geen seconde verveelt. Een klus die we nog weinig producers zagen klaren.

Bij het andere nummer, Kromag, hebben meteen het gevoel dat er wat meer leven in het nummer zit, vooral gemaakt door de stuiterende bas en snellere gelaatsveranderingen van de track. Een spookachtig beklijvende pad zet de toon richting break. Kick er weer tegenaan, streepje percussie, en we zijn er zo weer door!

Laiva, de bij het kennerspubliek razendsnel populair wordende Fin, zorgt voor een iets agressievere herwerking van Kromag. Hij laat de piepende synths de bovenhand nemen samen met de op en neer golvende pad. Voeg daar nog wat strakke percussie aan toe, en u krijgt deze peaktime dansvloerkraker.

WaveReform Record, Snitch en Laiva slaan de handen op een eclatante wijze in elkaar en schenken drie pareltjes aan de wereld. 9/10, omdat perfectie niet bestaat.