Soulwax - From Deewee

Soulwax
MusicDeewee • 2017

Soulwax - From Deewee

9
24/03/2017

De meest geanticipeerde plaat van het afgelopen decennium is gearriveerd. Soulwax heeft met From Deewee eindelijk een nieuw album klaar en kijkt daarmee tegen torenhoge verwachtingen aan. Maar dat zal hen worst wezen: wars van alle smeekbedes doen ze vooral waar ze zelf zin in hebben. Vaak levert dat creatieve hoogstandjes op, uniek in hun soort, want telkens zoeken ze de vrijheid op iets ‘anders’ te doen. Niet noodzakelijk iets waarop iemand zat te wachten, wel iets waar niemand achteraf genoeg van krijgt.

Er was Radio Soulwax (een radiozender waarvoor ze 24 thema-uren in elkaar knutselden, inclusief visueel schoons), er was Despacio (hun queeste naar het perfecte dansvloergeluid, samen met James Murphy van LCD Soundsystem), samen met Riton waren er de soundscapes van Die Verboten, langspeelfilm Belgica werd van soundtrack voorzien, de 2x2-radioshow op Beats 1 sloegen ze niet af, eigen label annex studio Deewee kwam erbij en tussenin verweven zat nog steeds het drukste tourschema uit de Benelux. Zo.

De aanpak van dit nieuwe album was dan ook anders. Vele nummers werden afgelopen zomer al gedebuteerd met de nieuwe, zevenkoppige bezetting tijdens hun eerste liveshows (waaronder op Pitch en Pukkelpop) van de Transient Program For Drums & Machinery-tour. Die titel zegt het meteen: drums en machinerij! Hou u vast; drie drums, een basgitaar en een leger analoge knoppen en vintage synths. In de rangen huizen naast de broers Dewaele nog steeds Stefaan Van Leuven, maar tegenwoordig ook Igor Cavalera en vrouwlief Laima (samen Mixhell), Victoria Smith en Blake Davies.

Met die livebezetting werd het album dan ook vastgelegd, en wel op 7 februari 2017. Op één dag? Op één dag. Niet minder dan 18 one-takes werden live ingespeeld, om er vervolgens de beste uit te kiezen. En of dat gevoel overheerst. De hele rit, twaalf nummers lang, zit je met je hebben en houden mee te tikken, wiegen en zwieren in de kadans die hùn drums bepalen.

Do You Want To Get In Trouble? is daarvan het beste voorbeeld. De drums voeren het tempo fors aan. Om vervolgens tijdens My Tired Eyes de drukkende synths haast naadloos over te laten nemen. Waar we een halve minuut geleden nog op kordaat tromgeroffel zaten te headbangen, druipt het zweet nu van de muren door de zwoele spanning, aangedikt met mini-bleepjes, zoals enkel Soulwax ze kan laten af- en aanebben.

Waar openers Preset Tense en Masterplanned de motor nog leken warm te draaien met pulserende beats (af en toe schiet Azari & III of de soundtrack van de Netflix-serie Stanger Things ons te binnen), kronkelen iets verder Missing Wires (met eens atypisch agressieve, dan weer heerlijk slepende drums) en Transient Program For Drums & Machinery - de single waarmee dit alles begon – dat het een lieve lust is.

Het is niet altijd rechtdoorgemarcheer. Conditions Of A Shared Belief zou zo een ode aan Kraftwerk kunnen zijn, Trespassers haalt de piano erbij en speelt net als Is It Always Binary vooral het vocale uit. Aflsuiter Goodnight Transmission haalt de vaart er volledig uit en kabbelt lieflijk richting het einde van de plaat. Voor het echter zover is, ontbindt het vibrerende slotoffensief met The Singer Has Become A Deejay en Here Come The Men In Suits z’n duivels. Denk aan radarbleeps die je enkel tijdens een onderwaterfeestje op de Koersk zou horen. Spannend, klinisch, dodelijk dansbaar.

From Deewee vergelijken met Nite Versions, volgens velen hun orgelpunt, is belachelijk. Dit is anders. Geen clubmuziek, noch Werchter-rave. Wel classy machinespielerei, van een clique die met een haast nerdy perfectionisme wederom een meesterwerk afleverde. Het wachten is hen vergeven. Bedankt, Soulwax, bedankt.