Steve Rachmad - Parallel Shopping

Steve Rachmad
Life And Death • 2015

Steve Rachmad - Parallel Shopping

8
11/09/2015

Onze meest getalenteerde en meest gevierde technoorderbuur Steve Rachmad is heter dan ooit. En daar doet hij graag een schepje bovenop door in zee te gaan met een van de meest geliefde hedendaagse labels: Life And Death. Het twee plaatjes bevattende Parallel Shopping EP'tje vormt een perfect compromis tussen de melodieuze emotie van het label en de messcherpe machines van Rachmad.

Steve Rachmad, die ook wel eens een pareltje durft uit te brengen onder de pseudoniemen Sterac of Parallel 9, is Nederlands beste exportproduct voor alles wat met underground house en techno te maken heeft. Zijn eerste album dateert van 1996 en dat maakt hem zowat de founding father van Detroit techno in Nederland. Muziek op gevestigde labels zoals Music Man Records, Delsin Records, Saved Records, Wolfskuil Records, 100% Pure en Rejected volgden dan ook in de volgende twee decennia.

Uitgeteld is de Nederlander echter allerminst. En om dat extra in de verft te zetten ging hij in zee met hét label het moment: Life And Death. Dat label van de Italiaan Dj Tennis pakt sinds enkele jaren uit met zogenaamde emotionele techno: geen zuivere dansmuziek maar gevoelstechno, liefst met een verhaal erbij. Dat Steve Rachmad (of zijn management) dat concept maar al te goed begrijpen bewijst de perstekst bij deze release, waar de nummers beschreven worden als de revolte van zingende machines in een supermarkt. We onthouden u de literaire parel die tevens de titel van deze EP verklaart niet.

"In a shopping mall of singing machines a revolution is brewing. Where instead of you going shopping for them, the machines slowly rise up, collect themselves together and decide to go shopping for you."

Het eerste nummer, Out In The Open, gooit meteen alle registers open door een funky baslijntje te combineren met rake percussie en wat repetitieve melodietjes. Een typische, organische Rachmad plaat die we maar al te graag eens op een dansvloer tegenkomen. Parallel Shopping trekt het emotionele techno gehalte stevig op en pakt uit met lang nagalmende synths, die door hun herhaling het nummer wat aan inhoud laten inboeten, maar al bij al wel puur snoepgoed zijn voor het oor.

Steve Rachmad bewijst nogmaals dat hij tijdloos is. Deze tweeledige EP past perfect in het sentimentele kraam van Life And Death en doet dit bovendien zonder in te boeten aan Rachmad-gehalte.

Wie de Steve Rachmad graag eens live aan het werk had gezien, hoeft het niet ver te zoeken. Op vrijdag 18 en zaterdag 19 september verwelkomt Kozzmozz hem als STERAC in Gent, waar hij de knoppen zal delen met James Ruskin, Developer, Spacid, Kr!z en T-Quest.