STIKSTOF - Overlast (Album)

Door Wannes Cuypers 04 maart 2018
8,5

02/03/2018

STIKSTOF vergt normaal geen introductie meer. Deze 4 (5de lid Rosko verliet de band vorig jaar) vuilgebekte Brusselaars ontmoetten elkaar bij een joint op het Sint-Katelijneplein en rappen over alles wat hun wel of niet zint in onze hoofdstad en erbuiten. STIKSTOF bracht zelf al 2 albums uit en lid Omar-G bracht vorig jaar als Zwangere Guy ook mixtape Zwangerschapsverlof Vol. 3 uit. Met Overlast zijn de heren aan hun derde, vuilste en beste album tot op heden toe.

Toen enkele weken geleden de hoes voor Overlast verscheen op STIKSTOFs sociale media was het duidelijk: dit is een dikke middelvinger naar de politie, al wie macht misbruikt en zich beter acht dan de lagere klassen in Brussel. Dit gevoel wordt het sterkst gemanifesteerd in Resonantie, dat het Brusselse Fuck tha Police is. Teksten als "flikken provoceren in hun combi, zelfs met tien tegen één intimideren ze ons niet" maken meteen duidelijk waar STIKSTOF staat.

Op Overlast is STIKSTOF ook persoonlijker dan ooit. Openingstrack 2010 vertelt over de begindagen van de band. In Def gaat Zwangere Guy erg persoonlijk rappen over wat er van hem gekomen was als hij STIKSTOF en zijn vriendin niet had ontmoet had en op Zoizo vertelt hij samen met Jazz over zijn jeugd en de muziek die hem daarbij begeleidde.

Niet alleen is Overlast nog persoonlijker en meer rechtuit dan ooit tevoren, ook lijkt het dat STIKSTOFs sound nu volledig volwassen is. Waar de heren op /02 nog voor de lol straffe songs leken te maken, is het nu bittere ernst geworden. Zoals eerder verteld snijden de teksten diepere onderwerpen aan, maar ook de beats zijn geëvolueerd. Wat op vorige albums een sample, een beat en wat synths was zijn nu volwaardige knallende producties. Producer Astrofisiks gaat harder dan ooit en blijft de lekker rauwe STIKSTOF sound behouden.

Ook zijn er features. En dan hebben we het niet op voor de hand liggende vrienden als Jan Paternoster of Roméo Elvis die toevallig langskwamen in de studio, maar van artiesten die op het eerste zicht geen link met STIKSTOF lijken te hebben.

Bij feature één, die van WWWater, is het afvragen of de kip of het ei er eerst was. Schrijft Stikstof een song over water en lijkt het hun leuk om een zangeres die toevallig dezelfde naam heeft erbij te halen? Of ontdekt STIKSTOF een nieuwe zangeres genaamd WWWater en schrijven ze daar dan een song rond? We gokken op het tweede, maar wat er echt toe doet is dat deze (op het eerste zicht vreemde) feature alweer een knallende track oplevert.

Feature twee is iets voor de hand liggender: Brihang. Een rapper uit Knokke die ondertussen ook officiëel Brusselaar is, konden we makkelijker linken. Alhoewel Brihang heel wat minder vuilgebekt is en zich vaker focust over de pracht in de kleine dingen in het leven. Deze samenwerking is minder geslaagd. Hoewel beide artiesten erg sterk zijn in hun vak, lijkt 1000 Milligram geen samenwerking, maar twee losse tracks. Al moeten we toegeven dat wanneer je het zo bekijkt het wel twee sterke tracks zijn.

Overlast valt samen te vatten in zijn hoes: beelden van een rel, een bebloede kerel op de grond en de politie die erbij staat en niets doet (en misschien de verwonding wel veroorzaakt heeft?). STIKSTOF houdt zeker geen blad voor de mond en geeft zijn mening over alles wat ze niet moeten (de politie, de NVA, corrupte leiders, ...). Ook is STIKSTOFs sound volwassener (en beter) dan ooit en slagen ze erin om met een erg rauw geluid toch enorm diep en persoonlijk te raken.