Super Flu & Dortmunder Philh. - Volkwein

Super Flu

9
31/10/2014

De jongens van Super Flu zien het graag groots. Na talrijke succesvolle releases, vette remixes, een bijdrage aan een album over 25 jaar ravend Duitsland en een eigen platenlabel, willen de twee Duitse producers nog een stapje verder gaan. Ze trommelden het klassieke orkest Dortmunder Philharmoniker op en creëerden samen deze Volkwein EP waarin het schijnbaar onmogelijke mogelijk werd: klassieke en elektronische muziek in perfecte harmonie.

1. Volkwein

Het titelnummer valt meteen met de deur in huis. Tijdens de opbouw worden er steeds meer elementen toegevoegd, die uiteindelijk samenvallen in een wirwar van muzikale impulsen. Daarna volgt steevast een iets leger stuk waarbij Super Flu de baslijn laat spreken. In de break wordt diezelfde techniek van extra elementen toegepast, om dan uiteen te spatten op een melodietje van blaasinstrumenten dat doet denken aan de bekende tuba uit Walking With Elephants.

Na dat intermezzo is er een mooi samenspel tussen de afrondende basislijn en geluiden uit de live opname met het orkest. Die stukjes zijn duidelijk nauwgezet uitgekozen, alle elementen horen bij het harmonieuze geheel.

2. Bratzke

Waar het eerste nummer net ietsje experimenteler is en de bedoeling heeft om met je oren te spelen, komt Bratzke over als een volwaardige festivaltrack. Opnieuw worden we geconfronteerd met een heel spectrum aan muzikale input, en komt er zelfs een zweverige vocal bij. De slaande bassdrum doorsnijdt op een prachtige manier de serene melodie van het blaasinstrument, waardoor er meer ritme in deze track komt. Net zoals in Volkwein weten de producers elk minuscuul elementje tot op de milliseconde juist te plaatsen.