Various Artists - RAM Goes To Let It Roll‏

Calyx & Teebee

7
22/07/2016

Voor eender wie z'n hart bij drum 'n' bass ligt, was er het voorbije weekend maar één plaats op deze aardbol waar je aanwezig moest zijn: Let It Roll in Praag! Het Tsjechische festival gooit hoge ogen met steeds groter wordende producties en indrukwekkende line-ups. Toonaangevende labels als Hospital en RAM Records hebben dat in de mot en koppelen een release aan het gebeuren. Wij focussen op die laatste, met snedige tracks van onder meer Calyx & Teebee en June Miller.

De opmars van het concept kent twee voorbeelden: Outlook qua line-up en Tomorrowland op vlak van showelementen. Let It Roll ontstond in 2003 als indoorevenement, zo'n vijf jaar later maakten ze de stap naar een open air. Uit de schaduw stappen van Outlook zat er toen nog niet in, maar de groei was er. Het festival zette de laatste edities in op monsterproducties en onuitgegeven, megalomane line-ups. Met resultaat: afgelopen weekend zakten er zo'n 25.000 toeschouwers af naar Praag. Straf, voor een affiche met enkel drum 'n' bass!

Op vlak van decors, podia en show haalde Let It Roll de mosterd bij Tomorrowland. In het beeldfragment hieronder zie je bijvoorbeeld de openingsceremonie van het festival, waarvan de soundtrack werd voorzien door June Miller. Herkennen jullie ook de combinatie van vuurwerk, lasers en het perfect getimede lichtspektakel van ergens?

June Miller dus, al is dat niet toevallig. Andy C, grote baas van RAM Records, was headliner op Let It Roll en wou met deze EP gerust een stap verder gaan in de samenwerking. In ruil voor de spotlights van de EP, gaf het festival een plekje aan alle producers op de tracklist ervan. Een gewiekste, maar logische return.

Als eerste treffen we grote helden Calyx & Teebee aan met Get Twisted. Ondanks het feit dat het nummer zeer goed werkt bij het publiek, moeten we eerlijk melden dat het al enige tijd geleden is dat Calyx & Teebee nog eens origineel uit de hoek kwamen. Hun signature sound is nog steeds effectief, maar een dosis variatie erbij op de volgende release zou leuk zijn.

De tweede track op deze EP komt uit de hoek van Rene LaVice & Current Value. Bij die laatste denken we dan normaliter aan het zwaardere werk, wat hier een interessante samenwerking oplevert. De combinatie van het rollende van Rene LaVice en de hardere beats van Current Value resulteren in een stevige roller die door een breed publiek kan gesmaakt worden. Calm The Fuck Down zal je nog geregeld in sets horen opduiken.

Als derde koos Andy C voor Spin Test van June Miller, wat naar onze bescheiden mening een perfecte keuze is. Het is namelijk een publiek geheim dat Oost-Europa een voorliefde heeft voor hardere drum 'n' bass, de stijl die perfect op het lijf geschreven is van het Nederlandse June Miller. Spin Test is stevige neuro die qua melodie bij momenten doet denken aan Agent Orange van Limewax.

Last but not least is er ook plaats voor een nieuwkomer op RAM RecordsMadface draait al jaren mee in de scene en is geen vreemde meer voor Let It Roll. Een plaatsje op deze release is dus meer dan terecht. Het resultaat is een prachtige liquid roller die het evenwicht perfect in balans brengt op deze EP. Voor dit nummer ging hij de samenwerking aan met de zangeres Janine Small. Naast een eerdere passage op RAM (Unknown Error - Rising) duikt ze ook af en toe op in housenummers.

Kort samengevat heeft RAM Records een kwaliteitsvolle release klaargestoomd die het brede spectrum van drum 'n' bass weergeeft. Afspraak op Let It Roll '17?